Garcia-Portugués, Esther
| Doctora en Historia del Arte. Historiadora y crítico de Arte
- Especialidad: Coleccionismo, Mercado del Arte, Arte Clásico, Moderno y Contemporáneo
- Contacto: esther.emblecat@gmail.com
Experiencia profesional
Presidenta de la Associació Catalana d’Estudis d’Emblemàtica. Art i Societat -Emblecat-.
Directora de Emblecat Edicions.
Asesora de obras y de objetos de arte para la empresa Laude Compañia Inversora S.A.
Poseedora de los derechos morales y patrimoniales de la obra del artista Mariano Andreu en todo el mundo otorgados por la familia Andreu, herederos de los mismos.
Profesora asociada en la Universitat Autònoma de Barcelona en las asignaturas de Fonts per la Història de l’Art Modern i Contemporani, Art del segle XVIII y Art Català Modern (Curso 2011-2012); Renaixement i Art del segle XVI a Itàlia (Curso 2010-2011).
Profesora colaboradora en la Universitat de Barcelona:
–"Màster d'Estudis avançats en Història de l’Art" en la asignatura El Mercat artístic: criteris i circuïts (Cursos 2007-2008, 2009-2010 i 2010-2011)
–"Màster de Formació del professorat d’educació secundària obligatòria, batxillerat i formació profesional" en la asignatura Pràcticum (Curs 2009-2010)
–"Màster Oficial de Música com a art interdisciplinària" en la asignatura La imatge visual del músic (Cursos 2010-2011, 2011-2012, 2012-2013 y 2013-2014)
–"Máster Oficial de Música com a art interdisciplinària" en la asignatura Música i entorn literari (Cursos 2014-2015, 2015-2016, 2016-2017, 2017-2018 y 2018-2019)
Representa los derechos habitantes en la obra de Mariano Andreu.
Formación acadèmica
Profesora Lector y Colaborador en el área de las Humanidades (AQU 2009). Doctora en Historia del Arte con diploma Mención Europea por la Universitat de Barcelona (2007). Curso de postgrado de Peritaje, Comercio y Conservación del Arte y del Libro en la Universitat Pompeu Fabra (2004). Certificado de Aptitud Pedagógica CAP (1998). Licenciada en Geografía e Historia por la Universitat de Barcelona (1995)
Lineas de investigación
• Tesis doctoral "José Nicolás de Azara i la seva repercussió en l’àmbit artístic català" (2007) con diversas publicaciones en jornades y congresos en el Comité Español de Historia del Arte CEHA y en revistas como Pedralbes (Revista del departament de Història Moderna de la Universitat de Barcelona) y Revista de Catalunya, entre otras.
• Sobre emblemática con dos líneas principales: Festa i tradicions a Catalunya ( la interpretació de la imatge). Publicaciones en comunicaciones presentadas en congresos de la Sociedad Española de Emblemática SEE y del CEHA.
• Del polifacético artista catalán Mariano Andreu estudio de su obra. Publicaciones: catálogo de la exposición Mariano Andreu (Madrid-2007), y diversos estudios en revistas como el Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Sant Jordi, el Butlletí del Reial Cercle Artístics, Locus Amoenus, en las Jornades Internacionals. Espais interiors. Casa i Art. Des del segle XVIII al XXI, Universitat de Barcelona y Université de Perpignan Via Domitia, y actas de congresos del CEHA.
• Artes visuales y sonoras. Publicaciones: revista musical Ritmo como crítica e investigaciones en la Revista de Catalunya. Participación en el Congreso Internacional de Música Contemporània a Tomsk, organizado por el Centro de Música Contemporánea Edison Denisov, Conservatorio de Tomsk y Conservatori de Novosibirsk (2011).
Además de estudios publicados por Emblecat Ediciones en las diferentes secciones de investigación Festa i tradicions, Llenguatges -Text i Imatge-, Arts visuals i sonores, Mercat de l’art y en el apartado de reportajes (reviews) temas de actualidad que sitúan Cataluña en un plano internacional.
Exposiciones
Exposición Rachele Bianchi. La expresión del silencio al Istituto Italiano di Cultura (Barcelona 2013)
Exposición Mariano Andreu en la Galería José de la Mano (Madrid- 2007)
Colaboradora: Exposición Le Montparnasse Espagnol, en el Instituto Cervantes de Paris, mes de noviembre de 2014, curadores Eric Licoys y Jorge Rodríguez de Rivera.
Colaboradora: Exposición Pièces d’identité, celebrada en el Musée Internacional de la Chaussure, organizado por la Societé la chapelle de Romans, del 26 de octubre de 2013 al 16 de marzo de 2014, curadores Daniel Ogier y Jorge Rodríguez de Rivera.
Colaboradora: Exposición Zoomanía. Del símbolo a la mascota al Museu de Cerámica de Barcelona (2010-2011).
Ponencias, congresos y otras colaboraciones
Vocal en el Tribunal del Màster de Estudis Avançats en Història de l’Art, Universitat de Barcelona (2012) Vocal en el tribunal de la PAU, Universitat Pompeu Fabra (2011-2012) Vocal en el tribunal de la PAU, Universitat Politècnica de Catalunya. ETS Arquitectura (2011-2012) Vocal en el tribunal de la PAU, Universitat Politècnica de Catalunya. Campus Nord (2010-2011).
Las ponencias presentadas en diversos congresos y jornadas organizadas por Universitats y otras Entidades culturales que se pueden consultar en el apartado de publicaciones.
Colabora con diferentes instituciones culturals catalanes.
Presentadora y organizadora de las Jornadas Internacionales de la Imagen. Emblecat, enero 2021 (www.emblecat.com)
(https://www.youtube.com/watch?v=RokuUXkylTs; https://www.youtube.com/watch?v=WRq9bTiECpc; https://www.youtube.com/watch?v=nqIUf3YAV_0)
Ponencia: Mala Praxis en el mercado del arte. Algunos ejemplos. https://www.youtube.com/watch?v=RokuUXkylTs
Presentadora y organizadora de las Segundas Jornadas Internacionales de la Imagen. Emblecat, mayo 2021 (emblecat.com).
(https://youtu.be/-PHrYj9lE7c; https://youtu.be/HSDuHbEOu-8; https://youtu.be/HWspBv7-G8E)
Premios
Premio ACCA de la Crítica d'Art 2015. Premio en Publicaciones como directora de la revista EMBLECAT.
Publicaciones
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Mariano Andreu. El paisaje, realidad y fantasía», Emblecat. Estudis de la imatge, art i societat, núm.11, Barcelona, Emblecat Edicions, 2022, p. 106-132 [ISSN 2014-5667] See the article online and ger the pdf https://doi.org/10.56349/emblecat.201 and https://publicacions.emblecat.com/EMBLECAT/article/view/201
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «El Museo Carmen Thyssen Málaga inaugura ‘Real(ismos)’, un recorrido por el arte figurativo español más avanzado de los años veinte y treinta », Emblecat. Estudis de la imatge, art i societat, núm.11, Barcelona, Emblecat Edicions, 2022, p. 191-200 [ISSN 2014-5667] See the article ang get the pdf https://doi.org/10.56349/emblecat.205 and https://publicacions.emblecat.com/EMBLECAT/article/view/205
GARCIA-PORTUGUÉS, E.,«Mariano Andreu. L’entorn musical d’un artista», Emblecat. Estudis de la Imatge, Art i Societat, núm.10, Barcelona, Emblecat Edicions, 2021, p. 119-148 [ISSN 2014-5667].
GARCIA-PORTUGUÉS, E.,«Mariano Andreu y John Gielgud en Much Ado About Nothing», Emblecat. Estudis de la Imatge, Art i Societat, núm.9, Barcelona, Emblecat Edicions, 2020, p. 125-148 [ISSN 2014-5667].
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Jaume Plensa al Museu d’Art Contemporani de Barcelona», Emblecat. Estudis de la Imatge, Art i Societat, núm.9, Barcelona, Emblecat Edicions, 2020, p. 149-162 [ISSN 2014-5667].
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «El Retablo del Diluvio de Daniel Ogier en Santillana del Mar», Emblecat. Estudis de la Imatge, Art i Societat, núm.9, Barcelona, Emblecat Edicions, 2020, p. 163-172 [ISSN 2014-5667].
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «El Realisme a Catalunya en les primeres dècades del segle XX. Sitges, Valls i Olot», Emblecat. Estudis de la Imatge, Art i Societat, núm.9, Barcelona, Emblecat Edicions, 2020, p. 173-180 [ISSN 2014-5667].
GARCIA-PORTUGUÉS, E., Mariano Andreu Estany (1888-1976). Biografia i catàleg raonat, Barcelona, ArsNostrum Edicions, 2019 [ISBN 978-84-09-10432-1].
GARCIA-PORTUGUÉS, E., Mariano Andreu Estany (1888-1976). Biografía y catalogo razonado, Barcelona, ArsNostrum Edicions, 2019 [ISBN 978-84-09-10381-2].
Ambas versiones (Catalán y castellano) incluyen una traducción en inglés al final de cada capítulo, si es su deseo adquirir una de las versiones deberá escribir a cataleg@arsnostrum.com y le daremos información de cómo adquirirla.
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Mariano Andreu. Moda i decoració», Emblecat. Estudis de la Imatge, Art i Societat, núm.8, Barcelona, Emblecat Edicions, 2019, p. 109-140 [ISSN 2014-5667].
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Jordi Herrera, un artista-cocinero. GUSTART», Emblecat. Estudis de la Imatge, Art i Societat, núm.8, Barcelona, Emblecat Edicions, 2019, p. 183-188 [ISSN 2014-5667].
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «The collector Mariano Andreu», entrada en el Repertori de Col·lecionistes i Col·leccions d’Art i Arquelogia de Catalunya, on line database sobre el arte del coleccionismo dirigido por Bonaventura Bassegoda y Francesc Fontbona, Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2018, http://coleccions.recerca.iec.cat/.
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Mariano Andreu. Retrat i caricatura», Emblecat. Estudis de la Imatge, Art i Societat, núm.7, Barcelona, Emblecat Edicions, 2018, pp.87-112 [ISSN 2014-5667].
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «José Nicolás de Azara y el éxodo de Pío VI hacia el exilio», Revista Pedralbes, Departament d’Història Moderna, (Acta de la comunicación en el VIII Congrés d’ Història Moderna de Catalunya “Catalunya i el Mediterrani”, diciembre de 2018, p.896-924 [en prensa] [ISSN 0211-9587].
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Mariano Andreu col·leccionista, restaurador i creador», LOCVS AMOENVS, núm. 15, Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, 2017, p.245-257 [ISSN 2014-8798].
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Mariano Andreu i el seu domini de les tècniques del gravat», EMBLECAT, revista de l’Associació Catalana d’Estudis d’Emblemàtica. Art i societat, núm.6, Barcelona, Emblecat Edicions, 2017, p.157-184 [ISSN 2014-5667]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Part del llegat de Manuel Maria Bosch al Museu Nacional d’Art de Catalunya», EMBLECAT, revista de l’Associació Catalana d’Estudis d’Emblemàtica. Art i societat, núm.6, Barcelona, Emblecat Edicions, 2017, p. 209-212 [ISSN 2014-5667]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Mariano Andreu i l’homenatge a Sitges a Santiago Rusiñol», L’Esmalt, núm. 112, desembre 2016, p.10-12 [ISSN 1131-9364]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «José Nicolás de Azara dins l’ambient il·lustrat a Roma. Cenacles i associacions», EMBLECAT, revista de l’Associació Catalana d’Estudis d’Emblemàtica. Art i societat, núm.5, Barcelona, Emblecat Edicions, 2016, pp.139-162 [ISSN 2014-5667]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Amics Òpera de Sarrià i el Festival Rossini en Wildbad (Alemanya). Programació al Teatre de Sarrià amb projecció europea», EMBLECAT, revista de l’Associació Catalana d’Estudis d’Emblemàtica. Art i societat, núm.5, Barcelona, Emblecat Edicions, 2016, pp. 215-218 [ISSN 2014-5667]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Mala Praxis: la manipulación en obras de Mariano Andreu», EMBLECAT, revista de l’Associació Catalana d’Estudis d’Emblemàtica. Art i societat, núm.5, Barcelona, Emblecat Edicions, 2016, pp. 225-227 [ISSN 2014-5667]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Mariano Andreu. Del Don Juan del Ballet de Gluck a la versió teatral de Montherlant», EMBLECAT, revista de l’Associació Catalana d’Estudis d’Emblemàtica. Art i societat, núm.4, Barcelona, Emblecat Edicions, 2015, pp.89-108 [ISSN 2014-5667]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Andreu Vilasís i l’esmalt a nivell internacional», EMBLECAT, revista de l’Associació Catalana d’Estudis d’Emblemàtica. Art i societat, núm.4, Barcelona, Emblecat Edicions, 2015, pp. 137-144 [ISSN 2014-5667]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Sensus. L’esmalt de Mariano Andreu s’exhibeix al Museu del Disseny de Barcelona», L’Esmalt, núm. 105-106, març 2015, pp. 9-14 [ISSN 1131-9364]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Església de Betlem», Joies del Barroc, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2015, p.150-153 [ISBN 978-84-412-2421-6]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Universitat de Cervera», Joies del Barroc, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2015,p.220-223 [ISBN 978-84-412-2421-6]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Ciutadella», Joies del Barroc, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2015, p.224-229 [ISBN 978-84-412-2421-6]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Col·legi de Cirurgia», Joies del Barroc, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2015, p.260-263 [ISBN 978-84-412-2421-6]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Catedral de Lleida», Joies del Barroc, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2015, p.268-271 [ISBN 978-84-412-2421-6]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Palau Moja», Joies del Barroc, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2015, p.288-291 [ISBN 978-84-412-2421-6]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Duana», Joies del Barroc, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2015, p.296-301 [ISBN 978-84-412-2421-6]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Lujuria y venganza desesperada. Salomé y Electra», Actas del IX Congreso Internacional de la Sociedad Española de Emblemática (SEE): Confluencia de la imagen y la palabra. Emblemática y artificio retórico, Málaga, Universidad de Málaga, 25-27 de setembre de 2013, Málaga, 2015, pp.253-267. [ISBN 978-84-370-9665-0].
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Xavier Medina-Campeny a la VIII Mostra Internacionale: La leggerezza della scultura» (reportatge), EMBLECAT, revista de l’Associació Catalana d’Estudis d’Emblemàtica. Art i societat, núm.3, Barcelona, Emblecat Edicions, 2014, pp.182-187 [ISSN 2014-5667]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Salome y Elektra de Richard Strauss en Barcelona», EMBLECAT, revista de l’Associació Catalana d’Estudis d’Emblemàtica. Art i societat, núm.3, Barcelona, Emblecat Edicions, 2014, pp.133-158 [ISSN 2014-5667]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «José Nicolás de Azara protector y difusor de la ciencia. Una aproximación», Actes del VIIè. Congrés d’Història Moderna de Catalunya: Catalunya entre la guerra i la pau: 1713, Barcelona del 17 al 20 de desembre de 2013, Universitat de Barcelona, p. 706-730 [ISBN 978-84-608-6264-2]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «La sirena. De híbrido a mujer, canto, belleza y engaño», Nuevas Artemisias. Creación, tradición y mito, Emblecat Edicions, 2014, pp.139-169 i 178-180 [ISBN 978-84-617-0987-8]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «La lidia de toros, antecedents a Barcelona», EMBLECAT, revista de l’Associació Catalana d’Estudis d’Emblemàtica. Art i societat, núm.2, Barcelona, Emblecat Edicions, 2013, pp.47-64 [ISSN 2014-5667]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «La Chapelle de Romans. Un projecte artístic i cultural ambiciós», EMBLECAT, revista de l’Associació Catalana d’Estudis d’Emblemàtica. Art i societat, núm.2, Barcelona, Emblecat Edicions, 2013, reportatges, pp. 149-152 [ISSN 2014-5667]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «José Nicolás de Azara a Barcelona. Promotor d’edicions literàries durant i entre les dues ambaixades a París (11-4-1798/14-8-1799 i 29-12-1800/19-11-1803)», Revista Pedralbes, Departament d’Història Moderna, Universitat de Barcelona, núm. 30 (2010), 2013, pp.283-322 [ISSN 0211-9587]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., Rachele Bianchi. L’espressività del silenzio (cat.exp.), Roma, Verso L’arte Edizioni, 2013 [ISBN 978-88-98280-03-2].
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «De la sirena de Ulises a la de Picasso y Miquel Barceló», A.Martínez, I.Osuna y V.Infantes (eds.), Palabras, símbolos, emblemas. Las estructuras gráficas de la representación, Madrid, Turpin Editores, Sociedad Española de Emblemática, 2013, pp.269-279 [ISBN 978-84-940720-2-4].
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Costumbres sociales de la nobleza catalana del XVIII. Salones y jardines, hortus conclusus del poder y del estatus social», V. Mínguez (ed.), Las Artes y la Arquitectura del poder, Castelló, Universitat Jaume I, 2013, pp.2533-2548 [ISBN 978-84-8021-938-9]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «La imatge de Ferran VII a Sabadell i Terrassa», EMBLECAT, revista de l’Associació Catalana d’Estudis d’Emblemàtica. Art i societat, núm.1, Barcelona, Emblecat Edicions, 2012, pp. 21-30 [ISSN 2014-5667]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «L’Oratoire des Cordonniers de Daniel Ogier i la música de Caroline Poncet com a art transformador d’un espai», EMBLECAT, revista de l’Associació Catalana d’Estudis d’Emblemàtica. Art i societat, núm.1, Barcelona, Emblecat Edicions, 2012, pp. 75-82 [ISSN 2014-5667]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Entropía, grupo de artistas multidisciplinares», EMBLECAT, revista de l’Associació Catalana d’Estudis d’Emblemàtica. Art i societat,, núm.1, Barcelona, Emblecat Edicions, 2012, pp. 117-118 [ISSN 2014-5667]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «’Hércules y Ónfale’ en Fastos de Ovidio. El texto llevado a la pintura»,VII Congreso Internacional de la Sociedad Española de Emblemática: Emblemática trascendente. Hermenéutica de la imagen, iconología del texto, Pamplona, Universidad de Navarra, 9-11 de desembre de 2009, estudi publicat a la revista Imago, núm.3, pp. 73-84 [ISSN 2171-0147]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «El Neoclasicismo en el ‘Trionfo de Tavola’ y la versión barcelonesa del ‘Ramillete’», Jornadas profesionales: El mueble y los interiores desde Carlos IV a la época Isabelina, Nuevos estudios, Barcelona, Fundación cultural Rocamora y Asociación para el Estudio del Mueble, 28 y 29 de Mayo de 2010, Barcelona, Museu de les Arts Decoratives i Institut de Cultura, 2011, pp.113-124 [ISBN 978-84-9850-340-1]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., Zoomanía. Del símbol a la mascota, Barcelona, Museu de Ceràmica de Barcelona (cat.exp.), Barcelona, Ajuntament i Barcelona Cultura, 2010.
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «La ciudad de Barcelona anfitriona de Fernando VII», XVIII Congreso del Comitè Español de Historia del Arte (CEHA). Mirando a Clío. El arte español espejo de su historia, Santiago de Compostela, Universidad de Santiago de Compostela, 20-24 de setembre de 2010, 2012 pp.1174-1189 [ISBN978-84-9887-840-0]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Testimonis de la festa amb motiu de la vinguda reial a Barcelona l’any 1802», VIè. Congrés d’Història Moderna de Catalunya: La Catalunya diversa: Cultura i pràctiques culturals. Revista Pedralbes, Departament d’Història Moderna, núm. 28, Barcelona, Universitat de Barcelona (2008) 2010, pp. 623-642 [ISSN 0211-9587]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Andreu Estany, Mariano (1888-1976)», Diccionario Biográfico Español, vol. IV, Madrid, Real Academia de la Historia, 2010 [ISBN 13: 978-84-96849-60-0, obra completa 978-84-96849-56-3. D. L.: M-43389-2009]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Barnoia i Xiberta, Bru (1809-1888)», Diccionario Biográfico Español, vol. VII, Madrid, Real Academia de la Historia, 2010 [ISBN 13: 978-84-96849-63-10, obra completa 978-84-96849-56-3. D. L.: M-43389-2009]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Belart Miquel, Ramon (1789-1840)», Diccionario Biográfico Español, vol. VII, Madrid, Real Academia de la Historia, 2010 [ISBN 13: 978-84-96849-63-10, obra completa 978-84-96849-56-3. D. L.: M-43389-2009]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Casademunt i Torrents, Josep (1804-1866)», Diccionario Biográfico Español, vol. XII, Madrid, Real Academia de la Historia, 2010 [ISBN 13: 978-84-96849-68-6, obra completa 978-84-96849-56-3. D. L.: M-43389-2009]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Durán, Gabriel (c.1749-1806)», Diccionario Biográfico Español, vol. XVI, Madrid, Real Academia de la Historia, 2010 [ISBN 13: 978-84-96849-72-3, obra completa 978-84-96849-56-3. D. L.: M-43389-2009]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Ferran i Vallés, Adrià (1774-1842)», Diccionario Biográfico Español, vol. XIX, Madrid, Real Academia de la Historia, 2010 [ISBN 13: 978-84-96849-75-4, obra completa 978-84-96849-56-3. D. L.: M-43389-2009]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Folch i Costa, Jaume (1755-1821)», Diccionario Biográfico Español, vol. XX, Madrid, Real Academia de la Historia, 2011 [ISBN 13: 978-84-96849-76-1, obra completa 978-84-96849-56-3. D. L.: M-43389-2009]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Mestres i Esplugues, Josep Oriol (1815-1895)», Diccionario Biográfico Español, vol. ?, Madrid, Real Academia de la Historia, 2012 [ISBN en premsa, obra completa 978-84-96849-56-3. D. L.: M-43389-2009]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Molina i Casamajó, Franscesc Daniel (1815-1868)», Diccionario Biográfico Español, vol. ?, Madrid, Real Academia de la Historia, 2012 [ISBN en premsa, obra completa 978-84-96849-56-3. D. L.: M-43389-2009]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Rovira i Trias, Antoni (1816-1889)», Diccionario Biográfico Español, vol. ?, Madrid, Real Academia de la Historia, 2012 [ISBN en premsa, obra completa 978-84-96849-56-3. D. L.: M-43389-2009]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Soler Faneca, Joan (1731-1794)», Diccionario Biográfico Español, vol. ?, Madrid, Real Academia de la Historia, 2012 [ISBN en premsa, obra completa 978-84-96849-56-3. D. L.: M-43389-2009]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Sureda Deulovol, Martí (1822-1890)», Diccionario Biográfico Español, vol. ?, Madrid, Real Academia de la Historia, 2012 [ISBN en premsa, obra completa 978-84-96849-56-3. D. L.: M-43389-2009]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «El color musical i teatral de “Triana” d’Isaac Albéniz. Barcelona (1905) i París (1929)», Revista de Catalunya, núm.256, desembre, 2009, pp.67-82. [ISSN 0213-5876]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., Ángel Asensio, catàleg, Castellón de la Plana, febrer, 2008
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «La pintura de Rafael en l’Escola Gratuïta de Dibuix de Barcelona», Revista de Catalunya, núm. 236, febrer, 2008, pp. 53-95. [ISSN 0213-5876]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «El reconeixement artístic de Mariano Andreu en el nostre país», Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Sant Jordi, XXI, (2007) 2008, pp.101-116. [ISSN 1133-0341 B-44.228-2008]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «José Nicolás de Azara y su incidencia en los libros de viajes», Actas del XV Congreso Español de Historia del Arte. Modelos, intercambios y recepción artística (de las rutas marítimas a la navegación en red), Palma de Mallorca, Universitat de les Illes Balears (2004) 2008, pp. 737-748. [ISBN 978-84-8384-060-3]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «El tractament de l’espai interior en l’obra de Mariano Andreu (1888-1976)», Jornades Internacionals. Espais interiors. Casa i Art. Des del segle XVIII al XXI, Universitat de Barcelona i Université de Perpignan Via Domitia, 2006. Barcelona, Universitat de Barcelona, 2007, pp. 367-377 il. [ISBN 978-84-475-3193-6]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Entre lo aparente y lo real en la vida y en la obra de Mariano Andreu», Congreso Internacional. Imagen y apariencia (Siglos XV-XXI), Murcia, Universidad de Murcia, 19-21 de Noviembre de 2008. [ISBN 978-84-691-8432-5]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «La Escuela de Atenas de Rafael y su difusión en la prensa romana de finales del siglo XVIII», VI Congreso internacional de la Sociedad Española de Emblemática: Imagen y Cultura. La interpretación de las imágenes como Historia cultural. Vol. I, València, Universitat de València, (2007) 2008, pp.785-801. [ISBN 978-84-482-5090-4]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., Mariano Andreu (1888-1976), catàleg de l’exposició, Madrid, Galería José de la Mano, 2007 [M. 17.730-207]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Los tratados de estética en el entorno cultural de José Nicolás de Azara (1730-1804), después de la publicación de las Obras de Mengs (1780)», Libros con arte. Arte con libros. Actas del Simposio de los códices medievales a los libros de artista: códices, tratados, libros, vehículos de comunicación creativa celebrado en Trujillo por el CEHA 2005, Cáceres, Universidad de Extremadura, 2007, pp. 375-388 il. [ISBN 978-84-9852-026-2].
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Una aproximació als models de temàtica religiosa a la Catalunya de finals del segle XVIII i inicis del XIX, d’acord amb les premisses estètiques defensades per José Nicolás de Azara (1730-1804)», Jornades d’Història de l’art a Catalunya: L’època del barroc i els Bonifàs, Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat de Girona, Museu de Valls i l’Institut d’Estudis Vallencs 2006, Valls, 2007, pp. 279-298. [ISBN 978-84-475-3195-0]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «“La piga” en els retrats de Mariano Andreu», RC-Artístic. Butlletí Reial Cercle Artístic, núm. 25, 2007, pp. 14-15. [ISSN 2013-8342]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «José Nicolás de Azara y la Arquitectura. Una vía más en la introducción del Neoclasicismo en Cataluña», Actas XIV Congreso Español de Historia del Arte. Correspondencia e integración de las Artes, t.III, vol.II, Málaga (2002) 2006, pp.143-157. [ISBN 84-688-9320-3]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «José Nicolás de Azara (1730-1804) y el cambio hegemónico en las artes de Roma a París después del Tratado de Tolentino (1797), y su recuperación por la intervención del escultor Antonio Canova (1757-1822)», Actas XVI Congreso Español de Historia del Arte. La multiculturalidad en las Artes y en la Arquitectura, vol.I, Las Palmas de Gran Canaria, 2006, pp. 665-673. [ISBN 10: 84-96577-74-0 i 10: 84-96577-75-9].
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «El Quixot de Juan Antonio Pellicer (1738-1806), un exemple del procedir il·lustrat a través de dues cartes dirigides al bibliòfil José Nicolás de Azara (1730-1804)», RC-Artístic. Butlletí Reial Cercle Artístic, ÈPOCA II, núm. 17, octubre, novembre, desembre 2005, pp. 5-7. [ISSN 2013-8342]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Mariano Andreu (1888-1976), soci del Reial Cercle Artístic. Un artista més conegut a l’estranger que en el nostre país», RC-Artístic. Butlletí Reial Cercle Artístic, ÈPOCA II, núm. 15, abril, maig, juny (2005), pp. 3-4. [ISSN 2013-8342]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «José Nicolás de Azara i la Seu Nova de Lleida, un punt d’entrada del nou gust clàssic a Catalunya», Vè. Congrés d’Història Moderna de Catalunya: La societat Catalana segles XVI-XVIII. Identitats Conflictes Representacions, II, Revista Pedralbes, Departament d’Història Moderna, Universitat de Barcelona, núm.23, Barcelona, Universitat de Barcelona, 2003, pp. 629-650 il. [ISSN 0211-9587]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «José Nicolás de Azara y su primera etapa romana (1766-1790)», Actas XIII Congreso Español de Historia del Arte. Ante el nuevo milenio, raices culturales, proyección i actualidad del Arte Español, Granada, 2000, pp.1083-1091, il. [ISBN 84-8444-193-8]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., «Cambios y pervivencias en los túmulos de nobles militares en la Cataluña del siglo XVIII», IV Congrés d’Història Moderna de Catalunya: Catalunya i Europa a l’Edat Moderna, Barcelona: Universitat de Barcelona, 14-18 de desembre de 1998, pp.371-380, il. [ISSN 0211-9587]
GARCIA-PORTUGUÉS, E., Per a la secció «Barcelona» (Agenda, crítica musical), Ritmo. [ISSN 0035-5658]
- «Berlín a Barcelona» i «Gaspar Cassadó en su centenario», núm. 699, Junio 1998, p. 48.
- «Nuevas voces para el 2000», núm. 698, Mayo 1998, p. 51.
- «II “Europa en Concierto”. Descubriendo a los músicos del futuro», (Reportajes) Ritmo, núm. 697, Abril 1998, pp. 24-25
- «Comissiona y la OBC», «Una segunda parte más gloriosa» i «El estilo de Montsalvatge», núm. 697, Abril 1998, p. 44.
- «”Pierrot Lúnaire” en el Teatre Lliure», «Eulalia Solé en el Teatre Nacional de Catalunya» i «Lalo Schifrin y la OBC…», núm. 696, Marzo 1998, pp. 42-43.
- «Gala lírica y fiesta de fin de año», «Concierto barroco en el CSIC», «J.Hirokami: la batuta bailarina», i «Temporada 1998 de “Xarxa de Música Clàssica a Catalunya», núm. 695, Febrero 1998, p. 38.
- «Recital liceístico en el Palau», «Quincena Eliahu Inbal», «La Orquesta de cámara del “Teatre Lliure”», «Marjana Lipovsek y Anthony Spiri», «Cristina Cassale y Juventuts Musicals» i «Zimmermann en el Palau», núm. 694, Enero 1998, p. 46.
- «Homenaje a Gaspar Cassadó», «La OBC un valor más cotizado», «Dos visiones de la muerte» i «Conciertos sinfónicos en el Palau», núm. 693, Diciembre 1997, pp. 49-50.
- «Brillo, ma non troppo» i «Temporada de danza muy atractiva», núm. 690, Septiembre 1997, p. 39.
- «El último concierto de la temporada de la OBC», núm.689, Jul.-Ag.1997, p. 42.
- «La OBC incrementa su oferta musical», núm. 688, Junio 1997, p. 50.
- «Las tablas de Felicity Lott», «Josep Pons i la OBC» i «Sí al violín de Zakermen», núm. 687, Mayo 1997, pp. 46-47.
- «Dimitri Hvorostosvky, un valor en alza», «Zubin Mehta, en Palau 100», i «Aire Berlinés en la OBC», núm. 686, Abril 1997, p. 40.
- «El 160 Aniversario del Conservatorio del Liceo», «Xarxa de clàssica a Catalunya”», «Trombón “Casero”: la estrella de los trombones» i «La percusión de Evelyn Glennie», núm. 685, Marzo 1997, pp. 44-45.
- «La Orquesta Nacional de España, en el Palau», «Música i poesía unidos», «Un estreno de Narcís Bonet», «Nuevo Ciclo de conciertos sinfónicos en el Palau» i «5º aniversario de “Opera Actual”», núm. 684, Febrero 1997, pp.41-42.
- «La categoría de López Cobos», «Mozart “un plato fuerte”», «The Nash Ensemble, en Palau 100» i «Josep M. Durán gana el Premio de Jazz de la SGAE», núm. 683, Enero 1997, p. 48-49.
- «Primer concierto de la OBC» i «Concierto de primavera con Riccardo Chailly», núm. 682, Diciembre 1996, pp. 51-52.
- «Oferta de danza permanente», núm. 681, Noviembre 1996, pp. 54-55.
- «IX Ciclo de Música de la Universidad de Barcelona 95/96» i «Barcelona con la Fenice», núm. 679, Septiembre 1996, p. 42.
- «El programa 96/97 de la OBC», núm. 678, Julio-Agosto 1996, p. 41.
- «La OBC mantiene el buen nivel de conciertos» i «José Carreras en Palau 100», núm. 677, Junio 1996, p. 46.
- «La simbiosis: instrumento-instrumentista» i «Un cocktail de éxito», núm. 675, Abril 1996, p. 42.
- «Las sorpresas de Istomin» i «El centenario de Robert Gerhard», núm. 674, Marzo 1996, p. 45.
- «Cautivadora la guitarra de Pepe Romero» i «El binomio Behrens-Layer», núm. 673, Febrero 1996, p. 40.
- «La OBC inaugura la temporada», núm. 671, Diciembre 1995, p. 45.
- «XIX Festival musical en Papiol», núm. 670, Noviembre 1995, p. 50.
- «Schubertiada en Vilabertrán», núm. 669, Octubre 1995, p. 48.
EN WEB:
GARCIA-PORTUGUÉS, E., José Nicolás de Azara i la seva repercussió en l’àmbit artístic català, Barcelona, Universitat de Barcelona (tesi doctoral), 2007 (des de setembre de 2010) [URL= http://www.tdx.cat/TDX-0922110-095426 o http://www.tesisenxarxa.net/TDX-0922110-095426/ ]